Det hela började en varm dag år 1912 i Kaliforniens bördiga San Joaquin Valley. En grupp russintillverkare kom överens om att göra gemensam sak av sina drömmar och börja sälja russin under samma flagg. De hade inget namn och ingen försäljningsplan. Men under ledning av en klok och respekterad jordbrukare vid namn H.H. Welsh, började California Associated Raisin Company sin långa resa med att sprida söta soltorkade russin runt om i världen.
Strax efter detta myntade marknadsföraren E.A.Berg det som skulle bli ett av de mest ikoniska varumärkena i amerikansk historia; Sun-Maid. Namnet är en flirt och ordvits med den naturliga processen att russin är “made” i Kalifornien. För att skapa uppmärksamhet kring det nya varumärket och initiativet dekorerade man ett helt tåg med reklambanderoller och budskapet “Russin odlade av 6.000 Kaliforniska odlare.” År 1915 blev ung kvinna vid namn Lorraine Collett uppmärksammad av Sun-Maids direktör L.R.Payne när hon torkade håret i en klarröd hätta. Payne frågade artigt om hon ville stå modell för en målning till företaget, vilken sedemera blev den ikoniska logotyp som än idag återfinns på alla Sun-Maids produkter.
I takt med att russinodlarnas vinrankor växte i omfång ökade även deras försäljning och vice versa. Deras stora dröm började verka mer och mer uppnåelig, medan deras anläggningar kändes mindre och mindre. Det var dags att expandera och som de gjorde det. De byggde en vacker ny bearbetningsanläggning i Fresno, Kalifornien, kallad “den finaste fabriksbyggnaden på denna sida av Detroit.” Sun-Maids framtid såg ljus ut även mitt under mörka tider och händelser. Även under ekonomisk kamp och krig under 30-50-talet fortsatte Sun-Maid att vara en lysande stjärna i Amerikanska befolkningens vardag. Oavsett om det var målningar av den kända konstnären Norman Rockwell eller företagets humanitära insatser, som att skicka små röda lådor till Amerikas militära utposter, så framstod Sun-Maids söta russin som en positiv symbol för många människor.
Under 60-talet bröt Sun-Maid återigen ny mark inom produktion med sin nya fabrik i Kingsburg, Kalifornien – en anläggning som senare skulle röstas fram till en av Amerikas främsta nya fabriker. De 73 hektar ny mark som detta innebar signalerade en tydlig framåtrörelse mot expansion och modernisering av företagets produkterbjudanden. Mot slutet av 70-talet var det inte bara med russin som Sun-Maid berikade folks liv med naturlig sötma. Torkade aprikoser och plommon ingick nu i familjen av torkad frukt – och den omfamnades av en uppdaterad målning av “Miss Lorraine” till en tidlös look som hänger kvar än idag, decennier senare! Men, 1986 var “Miss Lorraine” inte längre det enda igenkännbara ansiktet för företaget…
En grupp dansande russin blev introducerade av California Raisin Advisory Board i en kampanj som skulle framkalla leenden från tittare under flera år framåt. I slutet av 80-talet firade så russinkooperativet sin 75:e årsdag, genom att donera den ursprungliga “hättan” till The Smithsonian Institute, där den fortfarande tar plats och bevaras bredvid några av världens mest kända artefakter.
1992 fick några ambitiösa studenter vid California State University den galna idén att bygga en russinbox vars front mätte cirka 3,5 x 2,5 meter. Det visade sig att det var tillräckligt för att komma in i Guinness rekordbok, då de lyckades fylla den med 7.500 kg russin! Den röda jätteasken står numera på Sun-Maids huvudkontor. Annat som hände de åren var produktinnovationer som chokladtäckta russin och en utökad serie specialfrukter.
2003 designades samtliga produktförpackningar i den typiska Sun-Maid kombinationen av rött och gult vi känner igen så väl. Effekten på marknaden blev ett iögonfallande och minnesvärt varumärkesutseende som gjorde avtryck i populärkulturen, som Sesame Street, The Simpsons och Reader’s Digest, där Sun-Maid 2007 valdes till “Amerikas mest bestående logotyp”. Idag fortsätter Sun-Maid att hålla saker lättsamma, färgglada och roliga med nya produktlanseringar som Sun-Maid Sour Raisin Snacks, som ger liv åt kategorin snacks genom att erbjuda en produkt gjord på hel frukt, det perfekta sättet att bädda in andan av över 100 års uppmuntran till världen att “växa sig ung” – en naturlig, torkad frukt i taget.